Vymyslet téma článku, které není jen šedý kámen na hromadě stejných šutrů, zvládneš i bez praxe a super nápadů. Stačí dobře znát své téma, brouzdat nápady v jeho okolí, vědět něco o fungování příběhů a pomoci si použitím jednoduchého nástroje.
Protože pokud dokážeš napsat smysluplnou větu, zvládneš i rychle stvořit článek.
Myšlenková mapa – pomocník nápadů
Použij myšlenkovou mapu. Je skvělým nástrojem pro vymýšlení a uspořádání budoucího článku, protože funguje jako rozhozená síť a náš mozek pracuje s nápady a myšlenkami velmi podobně. Tvoří myšlenky, ty pak spojuje v obrazy a obrazy zase automaticky mění v příběhy. Jinak to jednoduše neumíme a to je dobrá zpráva, protože toho můžeš krásně využít.
Pokud síť příběhů v hlavě podpoříš cílenou tvorbou myšlenkové mapy, můžeš vykouzlit zajímavý nápad.
Jak postupovat prakticky při psaní článku
Vytvoř si myšlenkovou mapu na jedno z tvých hlavních témat. Účinné pro hledání nápadu jsou alespoň tři vrstvy myšlenek, stejně jako je na obrázku výše. K prvnímu slovu přidej tři větve mapy, ke každé větvi opět napiš tři asociace a stejně pokračuj i ve třetím stupni. Tady teprve začneš hledat téma článku.
Struktura článku a témata
Linka budoucího článku už se ti vlastně vytvořila sama, stačí ji následovat. Vyber si téma z třetí vrstvy nápadů a sleduj jeho cestu pozpátku mapou. Pro lepší pochopení ti dám malý příklad, jak jsem si osnovu sepsala já.
Ve třetí vrstvě myšlenek jsem jako hlavní nápad článku vybrala ABECEDU a z ní vzniklo téma zvuku písmen. Vrátila jsem se mapou zpět ke slovu JMÉNA a rozvíjela téma článku v druhém bodě. Třetí slovo – POSTAVY – už se přiblížilo mému hlavnímu tématu. PŘÍBĚHEM jsem jako pointou celý nápad na článek uzavřela.
ABECEDA – Jak vnímáme tóny různých písmen.
JMÉNA – Ovlivňuje zvučnost jména vnímání postavy?
POSTAVY – Jak pojmenovat postavu v příběhu.
PŘÍBĚH – Důležitost postav v příběhu.
Díky myšlenkové mapě a práci s ní nevznikl prvoplánový článek, ale na zajímavá inovace téma zvuku slov.
Pokud stále hledáš inspiraci, můžeš nápady dál větvit a přidávat asociace do mapy. Důležité ovšem je znát správnou velikost tvého informačního jezírka. V malém jezírku dokážeš lehce udržet průzračnou vodu, ale čím je jezírko větší, je voda v něm kalnější. Čím víc informací nahustíš do jednoho článku, tím těžší je udržet čistotu jeho myšlenky a jasné sdělení.
Nezapomeň, že sebemenší sdělení je vždy vyprávěním příběhu.
To je dobrý nápad